NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Цветни аспекти Боил Банов: Недоверието е чумата на днешния ден
2716
Цветни аспекти

Боил Банов: Недоверието е чумата на днешния ден

Недоверието е чумата на днешния ден – недоверието между гражданина и властта, недоверието в семейството, недоверието между поколенията. Това казва Боил Банов, който е режисьор на премиерния спектакъл „Чумата“ в Сатиричния театър. Пиесата на Джордже Кокош разказва история за обикновения човек, който се сблъсква с администрацията перманентно. Действието се развива в Румъния, но би могло да е и в България, и в Сърбия идентично, това е и европейска история, и световна, допълва Банов: „Защото проблемът на малкия човек, който има своите цели и задачи, държавата и администрацията, която също имат своите цели и задачи – това е перманентен сблъсък, който важи за целия свят“

| 05 Ноември 2024, 15:38 ч.
Боил Банов: Недоверието е чумата на днешния ден
Боил Банов: Недоверието е чумата на днешния ден
Снимка © Даниел Димитров

Недоверието е чумата на днешния ден – недоверието между гражданина и властта, недоверието в семейството, недоверието между поколенията.

Разглеждам картините от изложбата „През времето“ като процеп, през който наблюдавам света. Това каза Греди Асса, който тази вечер откри новата си eкспозиция в столичната галерия „Нюанс“.

Сред присъстващите на вернисажа бяха колеги и приятели на художника. Това е поредна изложба на Греди Асса тази година. „Исках тези седем изложби поради факта, че здравословното ми състояние не винаги позволява да бъда по-адекватен и взискателен. И може би ще поспра“, каза творецът.

В „През времето“ той подрежда около 30 произведения. „Има такъв момент, в който ми се искаше по-скоро оптиката да ми стане различна. И затова, по някакъв начин, вертикалното ми дава възможност да видя и небето, земята, водата. Хоризонталното ми дава други настроения - по-минорни. В някои от тях има тъга, има самота, има дистанция. Но времето не е важно. К

Актрисата Йорданка Стефанова е тазгодишният носител на наградата на Община Сливен "Добри Чинтулов", съобщиха от пресцентъра на местната администрация.

Тя бе предложена от Съюза на артистите и от Института за изследване на изкуствата при Българска академия на науките (БАН).

Призът се връчва за постигнати високи художествени резултати в областта на литературата и изкуството на творци със значителен принос за духовното развитие на Сливен и българската култура.

Общо четири бяха подадените номинации за наградата - художникът Велин Динев, д-р Маргарита Дончева – художник, Павел Веснаков – филмов режисьор, сценарист и продуцент, и актрисата Йорданка Стефанова.

Носителят на наградата Йорданка Стефанова е родена през 1955 г. в Русе. Завършва актьорско майсторство при проф. Сашо Стоянов във ВИТИЗ „Кръстьо  Сарафов“ през 1980 г. Дебюти

Мецосопраното Светлина Стоянова гостува на закриването на 15-ото издание на фестивала „Опера в Летния театър“ във Варна. Концертът е тази вечер. Диригент на оркестъра на Варненската опера ще бъде маестро Диан Чобанов. В оперната гала ще участват и сопраните Йоана Железчева и Пилар Гаридо, баритонът Матео Манчини, тенорът Рейналдо Дроз и басът Гео Чобанов. В програмата са включени откъси от творби на Моцарт, Белини, Росини, Бизе, Гуно, Доницети.

Това е първа изява на варненска сцена на Светлина Стоянова, която прави международна кариера в Миланската скала, Виенската щатсопера, оперните театри в Хамбург, Цюрих, Мюнхен. Тя е най-високо класираната певица на конкурса Le Grand Prix de l’Opera през 2016 г., информират от Театрално-музикалния продуцентски център във Варна. Щатен солист е на Виенската Щатсопера в два поредни сезона (2018-2020). Светлина Стоянова

Околосветско пътешествие на метри от Околовръстното шосе в София пресъздава атмосферата на Европа, за да стигне до Далечния Изток и Африка. „Лумина парк“ отвори врати за втора поредна година в ботаническата градина на БАН, .

Един километър и двеста метра е трасето на обиколката, разделено на седем тематични области. Подредени са над двеста светлинни композиции и четири специални арт инсталации.

 „Лумина парк“ е най-големият светлинен парк в България. Най-високата светлинна скулптура е над шест метра, а най-дългата – повече от 15 метра. Всеки, който посети парка, ще може да отиде до Мексико, Китай или Индия“, каза Ян Шакдай – изпълнителен директор на „Лумина парк“.

Тази година пътешествието започва от Европа, където посетителите &bd

Съвместна изложба на Мариана и Пламен Петкови и среща с писателката Галина Танева ще има в Регионалната библиотека "Стилиян Чилингиров" на 5 ноември, съобщиха от културната институция.

В Изложбена зала на библиотеката ще бъде представена експозиция, в която се включват двадесет и пет живописни пейзажа и композиции на Мариана Петкова, обединени под наслова „Визуално пътуване“ и тридесет пана метален релеф на Пламен Петков, представящи под наслов „Лятно слънце и море“ алегорични женски фигури, които носят идеята за красотата на жената в древността и наши дни, допълват от екипа на библиотеката.

Двамата художници са известни шуменски творци с многобройни самостоятелни изложби и участия в международни и национални биеналета, пленери и колективни експозиции. Инициатори и съорганизатори са на Националния артпленер в с. Салманово. Мариана Петкова работи

Това казва Боил Банов, който е режисьор на премиерния спектакъл „Чумата“ в Сатиричния театър.

Пиесата на Джордже Кокош разказва история за обикновения човек, който се сблъсква с администрацията перманентно. Действието се развива в Румъния, но би могло да е и в България, и в Сърбия идентично, това е и европейска история, и световна, допълва Банов: „Защото проблемът на малкия човек, който има своите цели и задачи, държавата и администрацията, която също имат своите цели и задачи – това е перманентен сблъсък, който важи за целия свят“. 

В представлението има много нелепи ситуации, които са много смешни, по думите на режисьора.

„Всичките наши образи са поставени под напрежение и трябва да взимат решения, а не просто да говорят. В този смисъл се получават изключително различни, интересни, динамични ситуации. Има я гледната точка и на властта, и на администратора, който е между властта и човека, и човекът, който се бори за своите си права – прав или не“, казва още Боил Банов.

Преводът на „Чумата“ е на Аглика Олтеан. Драматург е Богдана Костуркова. Сценографията в „Чумата“ е на Юлияна Войкова-Найман. Музиката е на Мартин Каров. Ролите се изпълняват от Божидар Мицев, Деница Даринова, Кирил Бояджиев, Георги Спасов и Петър Калчев

Холивудската актриса Ева Лонгория обяви, че семейството й няма да живее в "американската дистопия" и ще поделя времето си между Испания и Мексико, съобщи Би Би Си. 

В интервю за френското списание "Мари Клер" Лонгория каза, че решението е взето поради промяната в обществените настроения след епидемията от КОВИД-19, както и заради многото бездомници, високите данъци в Калифорния и преизбирането на Доналд Тръмп. Актрисата изтъкна, че нейното семейство е привилегировано, тъй като има възможност да се премести, но "много американци нямат този късмет и са обречени да живеят в американската дистопия". 

Актрисата, станала известна с участието си в сериала "Отчаяни съпруги", е сред агитиращите жените и латиноамериканските избиратели за гласуване в полза на Демократическата партия. 

Ако той спази обещанията си, Америка ще стане страшно място, каза още Лон

„Лондонско око“ – гигантското виенско колело на брега на Темза, отбеляза края на лятното часово време и връщането на часовниците назад, като се завъртя наобратно, съобщава ДПА.

Обикновено лондонската забележителност се движи по посока на часовниковата стрелка, но едва за втори път, откакто е открита през 2000 г., се завърта обратно за около 30 минути - от 10:15 ч. сутринта българско време в неделя, преди да бъде отворена за посетители.

Това отбеляза преминаването от британското лятно време към стандартното Гринуичкото време, като за първи път конзолното колело за наблюдение ще работи в обратна посока от 2019 г. насам - тогава то също така маркира връщането на часовниците назад. Всяка година часовниците се връщат с един час назад в последната неделя на октомври.

„Лондонско око“ бе издигнато в чест на настъпването на новото хилядолетие,

Няколко важни годишнини са сред акцентите в програмата на предстоящото 54-о издание на Фестивала на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) в Стара Загора, съобщиха от Държавната опера в Града на липите.

Културният форум ще започне на 21 ноември и ще продължи до 4 декември. 

По време на фестивалната програма ще бъдат отбелязани 100 години от смъртта на Джакомо Пучини, 125-годишнината от рождението на балетиста и балетен педагог Анастас Петров, 110 години от рождението на българския бас Борис Христов, 100 години от рождението на българския композитор и диригент Константин Илиев, 75-годишнината на балетната трупа на Държавна опера - Стара Загора и 60-годишнината на световнопризнатия тенор Камен Чанев. 

И тази година в програмата има международно участие, посочиха организаторите. За пръв път в България ще гостува Националният балет на Ел Салвадор, чийто рък

Великотърновски занаятчии представят творби, създадени извън ателиетата и дюкяните, в изложба, организирана в пространството за култура „ТаМ“.

Идеята за експозицията „Отражение: художествени занаяти в градска среда“ е на Сдружение „Самоводска чаршия”, финансирането е от Национален фонд „Култура“ и е на стойност 14 хиляди лева. Мястото, в което творбите ще бъдат показани, е клуб „ТаМ“, каза Красимир Сивов, председател на Сдружение „Самоводска чаршия“. Той е майстор-кожар, опазващ занаята в един от дюкяните на Самоводската чаршия във Велико Търново.

В началото на годината Сивов, заедно със свои съмишленици от съседните ателиета, решават да излязат от зоната си на комфорт  и да представят спецификата на занаятите си в различни открити публични пространства - сред природата, в съседни населени мес

Варненският драматичен театър „Стоян Бъчваров“ гостува на 9-ото издание на международния фестивал „Интерференции“ (Interferences) в Клуж-Напока в Румъния.

По думите на Виолета Тончева от екипа на институцията спектакълът „Както ви харесва“ по Шекспир с режисьор Габор Томпа е впечатлил зрителите с динамиката си и със съвременния прочит, в който действието се развива на няколко нива. Това е комедия, която режисьорът е прочел в разсъдъчен, философски и донякъде трагичен ключ и това много се понрави на румънската публика, отбеляза тя.

Фестивалът се провежда на две години, организиран от Унгарския театър в града. В него участват членове на Съюза на театрите в Европа, чийто президент е Габор Томпа. Тази година е имало спектакли от Словения, Словакия, Белгия, Украйна, както и от Румънския национален театър и Унгарския театър в Клуж-Напока.

Режисьорът Боил Банов , в разговор с Даниел Димитров – за неизвестния автор на „Чумата“, за чумата и театъра, за селския живот и властта, и за чумата на днешния ден.

 И още: Локална или универсална е тази пиеса, и наложи ли се да бъда адаптирана или дописвана? На какво ще се смее публиката? Трябва ли по време на чума да търсим под вола теле?

Джордже Кокуш е неизвестен на софийската сцена автор. Как се появи той в Сатирата?

- Той е румънски актьор – много приятен млад човек. Влязъл е в полезрението на Сатиричния театър с някои от неговите пиеси по време на гостуването му на фестивал в Силистра. По принцип, пише за по-млади хора, за тийнейджъри. Това е първата му пиеса в по-друг ракурс, която обхваща по-социални проблеми.

Пиесата е много интересна, тъй като носи характерния за румънските актьори, писатели и режисьори вглъбен поглед – много краен и категоричен. Те поставят проблемите ярко, директно, незавоалирано, ударно и директно, и с много чувство за хумор, в същото време.

„Чумата“ разказва история за обикновения човек, който се сблъсква с администрацията перманентно. 

Локална или универсална е тази пиеса, наложи ли се да я адаптирате или дописвате?

- Тя е универсална, въпреки че съм дописал една голяма част, поради което влязох в диалог с автора. Обясних му какво искам да направя – да въведа още един персонаж, който да вдигне конфликта от гражданина и администрацията – във високото ръководство, в министъра. Тоест, ние уголемихме нещата, стана много интересно. Той се съгласи, даде ми това право съвсем официално.

В този смисъл, историята е локална. Тя се развива в Румъния, но би могла да се развива и в България, и в Сърбия идентично, но е и европейска история, и световна. Защото проблемът на малкия човек, който има своите цели и задачи, държавата и администрацията, която също имат своите цели и задачи – това е перманентен сблъсък, който важи за целия свят. 

Какво е общото между чумата и театъра?

(Смее се – бел. а.) Крайността. Театъра е крайно изкуство, съвършен модел на сблъсъка, на върха на айсберга. Театърът не се занимава с дребни неща. И чумата е такова помитащо нещо. 

Какво е общото между селския живот и властта?

- Идентични са. Властта произлиза от хората и от земята, и колкото и да изглежда далечна, странична и различна, тя е много пряко свързана с устоите на съществото. Така че всъщност идентичността е голяма – между властта и селския живот. Всички произтичаме от едно и също място. Нашите животи се развиват по различен начин, в различен момент, но същността е една и съща, и това е една от темите в пиесата. 

И това, може би, ще предизвиква смях. На какво друго ще се смее публиката?

- Има много нелепи ситуации, които са много смешни. Всичките наши образи са поставени под напрежение и трябва да взимат решения, а не просто да говорят. И в този смисъл се получават изключително различни, интересни, динамични ситуации. Има я гледната точка и на властта, и на администратора, който е между властта и човека, и човекът, който се бори за своите си права – прав или не.

Трябва ли по време на чума да търсим под вола теле?

- Човекът така е устроен – да не вярва. Това е от далечни времена. Не вярва, че има чума, не вярва, че има проблем. Счита, че той ще го заобиколи, ще го подмине. Счита, че някой го манипулира. Това е основа на човешкото съзнание. В този смисъл, да, наистина на всяка чума търсим под вола теле. Всички навсякъде така сме устроени, а това донякъде е свързано и с чувството за свобода, може би... 

Коя е чумата на днешния ден?

- Недоверието. Това е чумата на днешния ден. Недоверието между гражданина и властта, недоверието в семейството, недоверието между поколенията... Липсата на доверие – това за мен е основният проблем днес.

А Вие самият как се озовахте в Сатирата?

- Работил съм тук преди много време – минаха над 12 години. Струва ми се толкова отдавна – като вечност...

Условията за работа в Сатирата са уникални. Господин Сърменов е създал условия, в които един екип да даде най-доброто от себе си, да мисли само за изкуство, без да се занимава с нищо друго. Изключителна организация, изключителни актьори, много млади актьори, много кадърни, с огромно желание.

Вече четвърта година сте активно в театъра и извън политиката. Театърът има ли нужда от политика?

- Не, двете нямат връзка. Това му е красивото на театъра – че никога не се нуждае от политика. Театърът в самото си създаване е площадно изкуство, което всъщност се нуждае дотолкова от политика, че да я иронизира, отнася се със сарказъм към нея. Това е същността на театъра. Той има собствен живот. Това е уникално изкуство, каквото и да се случва във времето, то е устойчиво, защото прекият контакт между актьор и зрител е нещо невероятно. Каквото и голямо нещо да е киното, колкото и сега да навлизат разни електронни варианти на разни неща...

Като човек, който има директен поглед, бихте ли споделил какво е Вашето впечатление от театъра, който се прави в страната. Напоследък сякаш има все повече спектакли на извънстолични театри, които по нищо не отстъпват на тези, които гледаме в София? И това тенденция ли е според Вас?

- Да, аз работя и в страната, и имам доста сериозен поглед. Искам да Ви кажа, че много сериозни неща се правят. Част от тях софийският зрител може да види през гостувания. Работи се на пълни обороти. Много кадърни хора работят. Въобще, София далеч не е единственото място, където се ражда добър театър.

Може би, това, че се съхрани системата на театрите и трупите, даде устойчивост и резултати. Много интересни режисьори работят в страната. Изключителни актьори има на някои места. Има поне четири-пет извънстолични театъра, които са на страшно високо ниво, и тази тенденция е добра.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Белослава представя нов сингъл
Белослава представя нов сингъл на концерт, който ще се състои на 21 декември във Военния клуб. Премиерната песен „Харесвам те” ще звучи в компанията на джазмените JP3 и ...
Китара, купена от Джордж Харисън като тийнейджър, беше продадена за над 1 млн. британски лири
Китара, купена от покойния член на "Бийтълс" Джордж Харисън за около 58 британски лири в тийнейджърските му години, беше продадена на търг за над 1 милион британски лири (1,27 мили ...
С изложба на Десислава Минчева, галерия „Папийон“ открива ново пространство
В Деня на християнското семейство, с изложбата на Десислава Минчева „Намиб. Пясъци - небе“, варненската галерия „Папийон“ открива ново пространство, което н ...
Пламен Цолов: Целта ни е да покажем, че за изкуството няма граници (Интервю)
"Приятелските отношения между нашите две страни са в постоянно и трайно развитие", каза посланикът на Република България в Кралство Мароко Пламен Цолов в интервю за местен всекидне ...
Сандански ще има честта да бъде последният град от турнето на Лили Иванова за тази година
Сандански е последният град от турнето на Лили Иванова в страната. Утре в 20:00 часа в Домът на културата в града започва концертът на примата на българската естрада. "Този конце ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради големите бюджетни съкращения, п ...
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Тикер в 12:00 ч.
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европей ...
Начало Цветни аспекти
2716
Цветни аспекти

Боил Банов: Недоверието е чумата на днешния ден

Недоверието е чумата на днешния ден – недоверието между гражданина и властта, недоверието в семейството, недоверието между поколенията.Това казва Боил Банов, който е режисьор на премиерния спектакъл „Чумата“ в Сатиричния театър.

| 05 Ноември 2024, 15:38 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Боил Банов: Недоверието е чумата на днешния ден
Боил Банов: Недоверието е чумата на днешния ден
Снимка © Даниел Димитров

Недоверието е чумата на днешния ден – недоверието между гражданина и властта, недоверието в семейството, недоверието между поколенията.

Това казва Боил Банов, който е режисьор на премиерния спектакъл „Чумата“ в Сатиричния театър.

Разглеждам картините от изложбата „През времето“ като процеп, през който наблюдавам света. Това каза Греди Асса, който тази вечер откри новата си eкспозиция в столичната галерия „Нюанс“.

Сред присъстващите на вернисажа бяха колеги и приятели на художника. Това е поредна изложба на Греди Асса тази година. „Исках тези седем изложби поради факта, че здравословното ми състояние не винаги позволява да бъда по-адекватен и взискателен. И може би ще поспра“, каза творецът.

В „През времето“ той подрежда около 30 произведения. „Има такъв момент, в който ми се искаше по-скоро оптиката да ми стане различна. И затова, по някакъв начин, вертикалното ми дава възможност да видя и небето, земята, водата. Хоризонталното ми дава други настроения - по-минорни. В някои от тях има тъга, има самота, има дистанция. Но времето не е важно. К

Актрисата Йорданка Стефанова е тазгодишният носител на наградата на Община Сливен "Добри Чинтулов", съобщиха от пресцентъра на местната администрация.

Тя бе предложена от Съюза на артистите и от Института за изследване на изкуствата при Българска академия на науките (БАН).

Призът се връчва за постигнати високи художествени резултати в областта на литературата и изкуството на творци със значителен принос за духовното развитие на Сливен и българската култура.

Общо четири бяха подадените номинации за наградата - художникът Велин Динев, д-р Маргарита Дончева – художник, Павел Веснаков – филмов режисьор, сценарист и продуцент, и актрисата Йорданка Стефанова.

Носителят на наградата Йорданка Стефанова е родена през 1955 г. в Русе. Завършва актьорско майсторство при проф. Сашо Стоянов във ВИТИЗ „Кръстьо  Сарафов“ през 1980 г. Дебюти

Мецосопраното Светлина Стоянова гостува на закриването на 15-ото издание на фестивала „Опера в Летния театър“ във Варна. Концертът е тази вечер. Диригент на оркестъра на Варненската опера ще бъде маестро Диан Чобанов. В оперната гала ще участват и сопраните Йоана Железчева и Пилар Гаридо, баритонът Матео Манчини, тенорът Рейналдо Дроз и басът Гео Чобанов. В програмата са включени откъси от творби на Моцарт, Белини, Росини, Бизе, Гуно, Доницети.

Това е първа изява на варненска сцена на Светлина Стоянова, която прави международна кариера в Миланската скала, Виенската щатсопера, оперните театри в Хамбург, Цюрих, Мюнхен. Тя е най-високо класираната певица на конкурса Le Grand Prix de l’Opera през 2016 г., информират от Театрално-музикалния продуцентски център във Варна. Щатен солист е на Виенската Щатсопера в два поредни сезона (2018-2020). Светлина Стоянова

Околосветско пътешествие на метри от Околовръстното шосе в София пресъздава атмосферата на Европа, за да стигне до Далечния Изток и Африка. „Лумина парк“ отвори врати за втора поредна година в ботаническата градина на БАН, .

Един километър и двеста метра е трасето на обиколката, разделено на седем тематични области. Подредени са над двеста светлинни композиции и четири специални арт инсталации.

 „Лумина парк“ е най-големият светлинен парк в България. Най-високата светлинна скулптура е над шест метра, а най-дългата – повече от 15 метра. Всеки, който посети парка, ще може да отиде до Мексико, Китай или Индия“, каза Ян Шакдай – изпълнителен директор на „Лумина парк“.

Тази година пътешествието започва от Европа, където посетителите &bd

Съвместна изложба на Мариана и Пламен Петкови и среща с писателката Галина Танева ще има в Регионалната библиотека "Стилиян Чилингиров" на 5 ноември, съобщиха от културната институция.

В Изложбена зала на библиотеката ще бъде представена експозиция, в която се включват двадесет и пет живописни пейзажа и композиции на Мариана Петкова, обединени под наслова „Визуално пътуване“ и тридесет пана метален релеф на Пламен Петков, представящи под наслов „Лятно слънце и море“ алегорични женски фигури, които носят идеята за красотата на жената в древността и наши дни, допълват от екипа на библиотеката.

Двамата художници са известни шуменски творци с многобройни самостоятелни изложби и участия в международни и национални биеналета, пленери и колективни експозиции. Инициатори и съорганизатори са на Националния артпленер в с. Салманово. Мариана Петкова работи

Пиесата на Джордже Кокош разказва история за обикновения човек, който се сблъсква с администрацията перманентно. Действието се развива в Румъния, но би могло да е и в България, и в Сърбия идентично, това е и европейска история, и световна, допълва Банов: „Защото проблемът на малкия човек, който има своите цели и задачи, държавата и администрацията, която също имат своите цели и задачи – това е перманентен сблъсък, който важи за целия свят“. 

В представлението има много нелепи ситуации, които са много смешни, по думите на режисьора.

Холивудската актриса Ева Лонгория обяви, че семейството й няма да живее в "американската дистопия" и ще поделя времето си между Испания и Мексико, съобщи Би Би Си. 

В интервю за френското списание "Мари Клер" Лонгория каза, че решението е взето поради промяната в обществените настроения след епидемията от КОВИД-19, както и заради многото бездомници, високите данъци в Калифорния и преизбирането на Доналд Тръмп. Актрисата изтъкна, че нейното семейство е привилегировано, тъй като има възможност да се премести, но "много американци нямат този късмет и са обречени да живеят в американската дистопия". 

Актрисата, станала известна с участието си в сериала "Отчаяни съпруги", е сред агитиращите жените и латиноамериканските избиратели за гласуване в полза на Демократическата партия. 

Ако той спази обещанията си, Америка ще стане страшно място, каза още Лон

„Лондонско око“ – гигантското виенско колело на брега на Темза, отбеляза края на лятното часово време и връщането на часовниците назад, като се завъртя наобратно, съобщава ДПА.

Обикновено лондонската забележителност се движи по посока на часовниковата стрелка, но едва за втори път, откакто е открита през 2000 г., се завърта обратно за около 30 минути - от 10:15 ч. сутринта българско време в неделя, преди да бъде отворена за посетители.

Това отбеляза преминаването от британското лятно време към стандартното Гринуичкото време, като за първи път конзолното колело за наблюдение ще работи в обратна посока от 2019 г. насам - тогава то също така маркира връщането на часовниците назад. Всяка година часовниците се връщат с един час назад в последната неделя на октомври.

„Лондонско око“ бе издигнато в чест на настъпването на новото хилядолетие,

Няколко важни годишнини са сред акцентите в програмата на предстоящото 54-о издание на Фестивала на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) в Стара Загора, съобщиха от Държавната опера в Града на липите.

Културният форум ще започне на 21 ноември и ще продължи до 4 декември. 

По време на фестивалната програма ще бъдат отбелязани 100 години от смъртта на Джакомо Пучини, 125-годишнината от рождението на балетиста и балетен педагог Анастас Петров, 110 години от рождението на българския бас Борис Христов, 100 години от рождението на българския композитор и диригент Константин Илиев, 75-годишнината на балетната трупа на Държавна опера - Стара Загора и 60-годишнината на световнопризнатия тенор Камен Чанев. 

И тази година в програмата има международно участие, посочиха организаторите. За пръв път в България ще гостува Националният балет на Ел Салвадор, чийто рък

Великотърновски занаятчии представят творби, създадени извън ателиетата и дюкяните, в изложба, организирана в пространството за култура „ТаМ“.

Идеята за експозицията „Отражение: художествени занаяти в градска среда“ е на Сдружение „Самоводска чаршия”, финансирането е от Национален фонд „Култура“ и е на стойност 14 хиляди лева. Мястото, в което творбите ще бъдат показани, е клуб „ТаМ“, каза Красимир Сивов, председател на Сдружение „Самоводска чаршия“. Той е майстор-кожар, опазващ занаята в един от дюкяните на Самоводската чаршия във Велико Търново.

В началото на годината Сивов, заедно със свои съмишленици от съседните ателиета, решават да излязат от зоната си на комфорт  и да представят спецификата на занаятите си в различни открити публични пространства - сред природата, в съседни населени мес

Варненският драматичен театър „Стоян Бъчваров“ гостува на 9-ото издание на международния фестивал „Интерференции“ (Interferences) в Клуж-Напока в Румъния.

По думите на Виолета Тончева от екипа на институцията спектакълът „Както ви харесва“ по Шекспир с режисьор Габор Томпа е впечатлил зрителите с динамиката си и със съвременния прочит, в който действието се развива на няколко нива. Това е комедия, която режисьорът е прочел в разсъдъчен, философски и донякъде трагичен ключ и това много се понрави на румънската публика, отбеляза тя.

Фестивалът се провежда на две години, организиран от Унгарския театър в града. В него участват членове на Съюза на театрите в Европа, чийто президент е Габор Томпа. Тази година е имало спектакли от Словения, Словакия, Белгия, Украйна, както и от Румънския национален театър и Унгарския театър в Клуж-Напока.

„Всичките наши образи са поставени под напрежение и трябва да взимат решения, а не просто да говорят. В този смисъл се получават изключително различни, интересни, динамични ситуации. Има я гледната точка и на властта, и на администратора, който е между властта и човека, и човекът, който се бори за своите си права – прав или не“, казва още Боил Банов.

Преводът на „Чумата“ е на Аглика Олтеан. Драматург е Богдана Костуркова. Сценографията в „Чумата“ е на Юлияна Войкова-Найман. Музиката е на Мартин Каров. Ролите се изпълняват от Божидар Мицев, Деница Даринова, Кирил Бояджиев, Георги Спасов и Петър Калчев

Режисьорът Боил Банов , в разговор с Даниел Димитров – за неизвестния автор на „Чумата“, за чумата и театъра, за селския живот и властта, и за чумата на днешния ден.

 И още: Локална или универсална е тази пиеса, и наложи ли се да бъда адаптирана или дописвана? На какво ще се смее публиката? Трябва ли по време на чума да търсим под вола теле?

Джордже Кокуш е неизвестен на софийската сцена автор. Как се появи той в Сатирата?

- Той е румънски актьор – много приятен млад човек. Влязъл е в полезрението на Сатиричния театър с някои от неговите пиеси по време на гостуването му на фестивал в Силистра. По принцип, пише за по-млади хора, за тийнейджъри. Това е първата му пиеса в по-друг ракурс, която обхваща по-социални проблеми.

Пиесата е много интересна, тъй като носи характерния за румънските актьори, писатели и режисьори вглъбен поглед – много краен и категоричен. Те поставят проблемите ярко, директно, незавоалирано, ударно и директно, и с много чувство за хумор, в същото време.

„Чумата“ разказва история за обикновения човек, който се сблъсква с администрацията перманентно. 

Локална или универсална е тази пиеса, наложи ли се да я адаптирате или дописвате?

- Тя е универсална, въпреки че съм дописал една голяма част, поради което влязох в диалог с автора. Обясних му какво искам да направя – да въведа още един персонаж, който да вдигне конфликта от гражданина и администрацията – във високото ръководство, в министъра. Тоест, ние уголемихме нещата, стана много интересно. Той се съгласи, даде ми това право съвсем официално.

В този смисъл, историята е локална. Тя се развива в Румъния, но би могла да се развива и в България, и в Сърбия идентично, но е и европейска история, и световна. Защото проблемът на малкия човек, който има своите цели и задачи, държавата и администрацията, която също имат своите цели и задачи – това е перманентен сблъсък, който важи за целия свят. 

Какво е общото между чумата и театъра?

(Смее се – бел. а.) Крайността. Театъра е крайно изкуство, съвършен модел на сблъсъка, на върха на айсберга. Театърът не се занимава с дребни неща. И чумата е такова помитащо нещо. 

Какво е общото между селския живот и властта?

- Идентични са. Властта произлиза от хората и от земята, и колкото и да изглежда далечна, странична и различна, тя е много пряко свързана с устоите на съществото. Така че всъщност идентичността е голяма – между властта и селския живот. Всички произтичаме от едно и също място. Нашите животи се развиват по различен начин, в различен момент, но същността е една и съща, и това е една от темите в пиесата. 

И това, може би, ще предизвиква смях. На какво друго ще се смее публиката?

- Има много нелепи ситуации, които са много смешни. Всичките наши образи са поставени под напрежение и трябва да взимат решения, а не просто да говорят. И в този смисъл се получават изключително различни, интересни, динамични ситуации. Има я гледната точка и на властта, и на администратора, който е между властта и човека, и човекът, който се бори за своите си права – прав или не.

Трябва ли по време на чума да търсим под вола теле?

- Човекът така е устроен – да не вярва. Това е от далечни времена. Не вярва, че има чума, не вярва, че има проблем. Счита, че той ще го заобиколи, ще го подмине. Счита, че някой го манипулира. Това е основа на човешкото съзнание. В този смисъл, да, наистина на всяка чума търсим под вола теле. Всички навсякъде така сме устроени, а това донякъде е свързано и с чувството за свобода, може би... 

Коя е чумата на днешния ден?

- Недоверието. Това е чумата на днешния ден. Недоверието между гражданина и властта, недоверието в семейството, недоверието между поколенията... Липсата на доверие – това за мен е основният проблем днес.

А Вие самият как се озовахте в Сатирата?

- Работил съм тук преди много време – минаха над 12 години. Струва ми се толкова отдавна – като вечност...

Условията за работа в Сатирата са уникални. Господин Сърменов е създал условия, в които един екип да даде най-доброто от себе си, да мисли само за изкуство, без да се занимава с нищо друго. Изключителна организация, изключителни актьори, много млади актьори, много кадърни, с огромно желание.

Вече четвърта година сте активно в театъра и извън политиката. Театърът има ли нужда от политика?

- Не, двете нямат връзка. Това му е красивото на театъра – че никога не се нуждае от политика. Театърът в самото си създаване е площадно изкуство, което всъщност се нуждае дотолкова от политика, че да я иронизира, отнася се със сарказъм към нея. Това е същността на театъра. Той има собствен живот. Това е уникално изкуство, каквото и да се случва във времето, то е устойчиво, защото прекият контакт между актьор и зрител е нещо невероятно. Каквото и голямо нещо да е киното, колкото и сега да навлизат разни електронни варианти на разни неща...

Като човек, който има директен поглед, бихте ли споделил какво е Вашето впечатление от театъра, който се прави в страната. Напоследък сякаш има все повече спектакли на извънстолични театри, които по нищо не отстъпват на тези, които гледаме в София? И това тенденция ли е според Вас?

- Да, аз работя и в страната, и имам доста сериозен поглед. Искам да Ви кажа, че много сериозни неща се правят. Част от тях софийският зрител може да види през гостувания. Работи се на пълни обороти. Много кадърни хора работят. Въобще, София далеч не е единственото място, където се ражда добър театър.

Може би, това, че се съхрани системата на театрите и трупите, даде устойчивост и резултати. Много интересни режисьори работят в страната. Изключителни актьори има на някои места. Има поне четири-пет извънстолични театъра, които са на страшно високо ниво, и тази тенденция е добра.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Белослава представя нов сингъл
Китара, купена от Джордж Харисън като тийнейджър, беше продадена за над 1 млн. британски лири
С изложба на Десислава Минчева, галерия „Папийон“ открива ново пространство
Пламен Цолов: Целта ни е да покажем, че за изкуството няма граници (Интервю)
Сандански ще има честта да бъде последният град от турнето на Лили Иванова за тази година
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Авансцена
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Творчески отражения
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.